Hårkaos i Japan

Da jeg bestemte meg for å skrive denne bloggen, var jeg bevisst på at jeg ikke bare skulle skrive om de fine og fåtte opplevelsene vi har opplevd, men også om de som ikke har gått helt smertefritt for seg. En av de ikke fult så kjekke opplevelsene i Japan denne gangen, var frisøropplevelsen jeg hadde, selv om den hadde en uventet og overraskende opptur.
Jeg hadde virkelig sett frem til å få fikset håret mitt i Japan. Etter en vinter med utprøving av et mørkere hår, måtte jeg innse at å farge den lyse etterveksten hver 14 dag ble litt for mye. Derfor bestemte jeg meg for å få en lysere farge + en klassisk permanent som skulle gi et naturlig fall i håret mitt.

DSCF2382
Endelig fant jeg en frisør som snakket engelsk, og Alt gikk som planlagt trodde jeg.. Skuffelsen kom noen timer senere, da jeg innsåg at det ikke var noe som kunne kalles naturlig fall i håret mitt, mer et kaotisk og behandlingsslitt hår. Hårfargen som skulle gi en kald blond farge, var mer blå, lilla blandet med litt grønt på toppen og gyllent mot hårtuppene ) ikke en fin kombinasjon.

Frisøren forklarte at jeg ikke hadde riktig hårtype og at det derfor ikke ble krøller. Etter litt reasurch i min frustrasjon fant jeg ut at, frisøren hadde brukt feil permanentmetode for de «krøllene» jeg ville oppnå, så om du vurderer å ta permanent og ønsker noe annet enn slakke bølger – velg digital permanent!

Jeg stolte visst litt for mye på frisøren, men er for all del en erfaring rikere, noe som kommer godt med de neste fire årene i Japan!

Jeg måtte fint betale for alt som gikk galt det vil si; tilsaman for klipp, farge, og permanent 15 000 yen = 1100 kr, ganske gjennomsnittlig pris for i forhold til andre plasser jeg har sett sentralt i osaka/kobe. Dessverre husker jeg ikke hva salongen heter, men den ligger midt i shinbashi shopping område. Man kan ikke forvente noe ekstra service her, noe som var veldig trist da frisørene var veldig hyggelige frem til alt gikk galt..

img_0612-1.jpg

En av de bedre dagene for håret mitt, tatt etter «treatment» behandlingen

Mitt neste forsøk gikk til Salongen Smile i Kobe. Her ville de prøve å gjøre permanenten på nytt, jeg sa ja takk til dette men med litt språkforvirring fra begge sider, gjorde de samme feilen som den andre frisøren. Da permanenten hadde gjort sitt for å slite ut håret mitt var det å farge håret bare å glemme. Uten å nøle fikk jeg ny time med frisøren for hår «Treatment», for å styrke håret mitt igjen for å så se om det var mulig å prøve Digital permanent. Etter denne behandlingen fikk jeg ny time bare en uke før vi reise fra Japan, det vil si at hele turen i Japan gikk jeg rundt med det du godt kan kalle et ikke så fint hår. Likevel konkluderte frisøren med at håret mitt var sterkt nok til å prøve digital permanent.

 

Den digitale permanenten ga et mye finere fall i håret, på tross av (lav styrke, for å skåne håret). Jeg kan virkelig anbefale denne frisøren, selv om du helst må kunne litt japansk for å unngå misforståelser! Med litt prøving og feiling av hårfarge hjemmefra, var det C vitaminen som reddet meg, ved å blande C vitamin i shampooen min, ble jeg kvitt en god del av den missfargede fargen.

img_0755.jpg
Selv med en ganske kaotisk og frustrerende opplevelse er det ingenting i forhold til den kontakten jeg fikk med de som arbeidet hos den siste frisøren Smile, og ikke minst en spesiell jente.

Yuka, var assistenten til frisøren min. Hun tok vare på meg gjennom
hele prosessen, hun var den som kunne best engelsk blant de ansatte, og da hun ikke forstå ringte hun moren sin som var img_0766.jpgengelsklærer. Jeg fikk til og med privat nummeret til moren etter første frisørtimen, slik jeg kunne ringe om det var noe som helt jeg lurte på. Yuka gjorde alt for å gjøre min frustrerende situasjon bedre, med oppmuntrende lapper samens med kaffekoppen hver frisørtime.  Jeg skvatt til, da jeg plutselig omtrent en time etter siste frisørtimen, merker jeg at jeg har noe varmt i lommen. En varmepute med en koselig hilsen fra Yuka, som hun sikkert puttet i lommen min etter at jeg spurte om hun kunne hente mobilen min.

Med en erfaring og en venn rikere er jeg likevel fornøyd med håropplevelsen i Japan!