Blogg

Vår hverdag som uerfarne og unge misjonærer, hva preger vår hverdag, hva har vi gjort den siste uken, og ellers det hverdagen byr på.

Reisen til solkysten!

17. mai i Kobe

Refleksjoner over aktuelle temaer

Japanske venninner

Yamayaki i Nara!

Fortellinger fra reiser vi har vært på.

Hårkaos i Japan

White day

Aktiviteter som kan inspirere enhvers kreativitet.

Gyoza

Lunsj lefse

Bachelorgenser

Smakebiter av Japanske goder som vi får ta del i.

Coffeebeat

Søndagsantrekket er ofte ikke valgt tilfeldig, møt mennesker og deres opplevelse av søndagens outfit.

Marianne Thormodsæter

Mitt søndags Outfit

Solveig Valkvæ

Siste innlegg

Reisen til solkysten!

Uken etter vi kom tilbake til Japan etter sommerferien, reiste vi fem timer med buss vestover i Japan. Før sommerferien hadde vi avtalt med Megumi Takahashi, som er student ved Bibelskolen i Kobe, at vi skulle besøke henne der hun hadde sommerjobb. Megumi var assistent i skolefritidsordningen til
Japanske venninner

«Tror du jeg noen gang kommer til å få oppleve å få gode venninner her i Japan?» For ca 10 måneder siden satt jeg og Marius på en restaurant midt i kobe by. Ved siden av oss satt en hel jente gjeng og som lo og hadde det morro sammen.  Jeg husker så godt at
Bli med til Nordfeltet!

Matsue er «hovedstaden» i Shimane-prefekturet som ligger sør-vest på Honshu, Japans største øy. NLM har arbeid blant studenter og er særlig engasjert ved universitetet i Matsue. Dette arbeidet inkluderer både japanske og internasjonale studenter, og de møtes jevnlig til
17. mai i Kobe

17. mai begynte ikke med venner og familie rundt kjøkkenbordet. Vi hadde heller ikke fri fra språkskolen, men finstasen og kaken var likevel med på skolen, slik vi kunne reise direkte til Aotani hvor vi hadde 17. mai fest senere på dagen.  Jeg var så heldig at jeg ble invitert med i 17.
コーヒー ソフト Kaffe smør

コーヒー ソフト (koohii sofuto) kaffe smør For de som ikke kjenner til denne japanske kaffemelken, 雪印コーヒー er dette en tradisjonell kaffemelk som har blitt solgt her i Japan siden 1963. Den samme produsenten har nå laget denne kaffemelken om til et pålegg. Siden denne
Vårferie 2017

Semesteravsluttningen er over tre uker siden og vi er over halvveis inn i vår 1 måned lange vårferie. 1 måned høres veldig lenge ut, men med mye i kalenderen går det fort. Selv om vi har fri fra skolen, betyr ikke dette fri fra lekser. Leselekser, oppgaver og flere ark med Kanji tester. I
Smakstest: latte base (boss)

Det er mye som er nytt å smake på, siden utvalget i Japan er betraktelig større enn i Norge. Dette gjelder også kaffe, og denne gangen har vi prøvd oss på en av de mange ”Latte base”-ene. En latte base er ferdiglaget espresso som man kan blande ut med melk for å lage utlike kaffer

Et halvt år

I går var det akkurat et halvt år siden vi kom til Japan. Vi har opplevd mye, lært mye, og ikke minst sett og smakt på mye rart. Likevel har vi på en måte blitt vant med at det meste er nytt og at de hverdagslige tingene tar lengre tid. Det er en ny hverdag
Yamayaki i Nara!

I helgen som var fikk jeg og Marius oppleve en av de vakreste vinterfestivalene her i Japan, sammen med flere tusen andre fikk vi se magiske fyrverkeri fra fjellet Wakakusa og brenning av gresset i fjellet.   I over 250 år har mennesker samlet seg fjerde lørdag i januar for å se gresset i
En litt annerledes høytid

Vår første jul og nyttårsfeiring alene uten familien vår, vår første jul hvor vi skulle danne våre egne tradisjoner. Selv om jeg tror en god del vil bli annerledes i de kommende feiringene blir dette en feiring vi kommer til å huske godt.  Uken før jul kom Johanne og Christoffer, et
God jul og godt nyttår

For snart fire måneder siden flyttet vi fra Oslo til til Gakuentoshi, en liten bydel vest i Kobe. Leiligheten vår ligger i et hyggelig nabolag, med mange unge voksne i området. Bydelen er utenfor bykjernen, med gode muligheter for å reise inn til Kobe, noe som gjør det attraktivt for
Vårt første Juletre

Desember er allerede her, og julen i Japan er i full gang. Jeg skal innrømme at den første julepyntenkom frem for over en uke siden. Men som en misjonær sa til meg, man får ikke mer Jul enn man lager selv her ute.  Vi har begynt å se oss ut et juletre, noe som er
Første Semester!

Jeg tror ikke det har gått helt opp for meg enda, vi har bodd i Japan i 3 måneder. Det er ikke så lenge med tanke på at vi skal være en god del lengre. Likevel har tiden godt så fort og vårt første semester på språkstudiene var over idag. Semesteret endte med at vi
Frisk luft fra Haramura

Det er over to måneder siden vi reiste fra Oslo til Japan. Tiden har gått så fort, og det føler ikke ut som vi har bodd her så lenge. Det er veldig rart å tenke på at vi ikke har sett vennene våre hjemme siden vi reiste. Selv om vi fortsatt trives veldig godt her
Tsurushima – en bortgjemt perle

Forrige offentlige fridag var vi så heldige å få være med på en spesiell utflukt. Kari Opperud  inviterte Marius, Liv Bakke og meg med på en liten øy med navn Tsurushima. En liten øy like utenfor Ako. Øyen er nemlig eid av en i menigheten i Ako hvor Kari er plassert. Øyen er nå ubebodd,